Saturday, March 21, 2015

Elemen Penting Dalam Bermukun..




 


            Warisan Melayu Sarawak, bergendang atau bermukun mempunyai tiga elemen penting.  Antara elemen penting itu adalah seh gendang (dendangan), menopeng dan bertandak.  Ketiga-tiga elemen ini mesti ada di dalam setiap persembahan gendang Melayu atau bertandak ini. 
           
            Seh gendang (dendangan) merupakan wanita yang duduk di sebalik tabir yang akan memainkan irama lagu dan juga berpantun mengikut irama lagu tersebut.  Pantun-pantun yang dinyanyikan pula merupakan pantun-pantun yang kebanyakkannya diambil daripada kisah kitab Tajul Muluk.  Setiap irama dan lagu pantun yang dinyanyikan membawa makna yang lain dan diulang bait kedua dan ketiganya bagi mengindahkan lagi persembahan bermukun itu. 

Kebiasaannya bermukun dipersembahankan semasa majlis perkahwinan.  Semasa menunggu pasangan pengantin bersiap mahupun tiba ke pelaminan, persembahan bermukun ini akan dipersembahkan.  Pemukul gendang adalah terdiri daripada dua orang wanita.  Mereka akan memulakan pukulan gendang setelah gesekan biola dan bunyi akordian berkumandang.  Setiap pukulan gendang itu disesuaikan dengan irama dua alat muzik yang terdahulu.

Seterusnya menopeng.  Istilah ini wujud kerana kehendak golongan yang meminati persembahan ini suatu ketika dahulu. Menopeng ini bermaksud bermain topeng.  Pada ketika dahulu, penari ini merupakan penari lelaki.  Mereka dikehendaki memakai topeng ketika menari mengikuti alunan seh gendang.  Mereka akan memakai kain batik atau kain pelikat bagi menutup muka mereka ketika menari.  Namun, pada masa sekarang, menopeng tidak lagi dilakukan.  Penari akan menari mengikut rentak alunan seh gendang tanpa menutup muka mereka. 


Elemen yang juga melengkapkan aktiviti bermukun ini adalah bertandak.  Bertandak juga sama maksudnya seperti bermukun.  Bertandak ini bermaksud menari.  Namun demikian, di sesetengah tempat, ianya dikenali sebagai bertandak. Bertandak sama juga seperti menopeng.  Dek kerana mereka memakai topeng, mereka digelar menopeng.  Mereka memakain topeng buka sahaja kerana memenuhi kehendak golongan terdahulu, ada antara penari tersebut pemalu dan tidak mahu mendedahkan identiti mereka semasa menari.  Penari ini atau penopeng ini hanya akan dapat melihat seh gendang atau anak dara di sebalik kain yang menutupi wajah dan badan mereka.  Bagi mereka yang tidak malu mahupun tidak berasa segan, mereka akan menari secara terbuka atau tanpa menutupi wajah dan badan mereka.  

No comments:

Post a Comment